Det er ikke usædvanligt, at der i de almindelige vilkår anføres, at manglende betaling af fordringen vil eller kan medføre indberetning til RKI eller lignende kreditoplysningsbureauer. Hvorvidt der må ske en indberetning til et kreditoplysningsbureau, er imidlertid uafhængig af, om muligheden herfor er angivet i de almindelige vilkår.
Offentlige myndighederes indberetninger
For offentlige myndigheders indberetning til kreditoplysningsbureauer bestemmer Databeskyttelsesloven kap. 4, at der kan ske indberetning, såfremt det følger af lov, eller såfremt den samlede forfaldne gæld overstiger kr. 7.500. Sker der indberetning, fordi den forfaldne gæld udgør mere end kr. 7.500, er det endvidere et krav, at gælden kan inddrives ved udpantning og der er fremsendt to rykkere til skyldneren, at der er foretaget eller forsøgt foretaget udlæg for kravet, at kravet er fastslået ved endelig dom eller at der er erhvervet skyldnerens skriftlige erkendelse af den forfaldne gæld.
Private virksomheders indberetninger
Databekyttelsesloven indeholder ingen tilsvarende bestemmelse om, i hvilket omfang private virksomheder må foretage indberetning af skyldnere til kreditoplysningsbureauer. Derimod følger det af Databeskyttelseslovens § 21, stk. 3, at kreditoplysningsbureauet kun må videregive oplysninger om skyldforhold, hvis oplysningerne hidrører fra Statstidende, er indberettet af en offentlig myndighed efter reglerne i Dataskyttelseslovens kapitel 4, eller hvis oplysningerne vedrører skyldforhold til samme kreditor på mere end 1.000 kr., og kreditor enten har erhvervet den registreredes skriftlige erkendelse af en forfalden gæld, eller hvis der er foretaget retslige skridt mod den pågældende. Hvorvidt en virksomhed kan indberette til kreditoplysningsbureauet vil derfor primært afhænge af aftalen mellem virksomheden og kreditoplysningsbureauet.
En bestemmelse i de almindelige vilkår om, at der ved manglende betaling sker indberetning til et kreditoplysningsbureau, giver således ikke kreditor en udvidet adgang til at kunne foretage indberetning til et kreditorregister. Bestemmelse i de almindelige vilkår om indberetning til kreditorregistre er derfor strengt taget overflødig, men kan dog retfærdiggøres ud fra en pædagogisk betragtning om, at debitor allerede ved aftalens indgåelse gøres bekendt med konsekvenserne af en manglende betaling. Koncipisten skal i denne forbindelse selvsagt sikre sig, at virksomheden ved aftale har erhvervet ret til at benytte kreditoplysningsbureauet navn og varemærke; i modsat fald vil der foreligge en krænkelse af kreditoplysningsbureauets navne- og varemærkerettigheder og derved en overtrædelse af Varemærkeloven samt Markedsføringsloven.
God inkassoskik
Efter Inkassolovens § 9 skal inkassovirksomhed udøves i overensstemmelse med god inkassoskik. Det er i strid med god inkassoskik at anvende metoder, der udsætter nogen for urimelig pression, skade eller ulempe. Det følger af Forbrugerklagenævnets praksis, at en trussel om, at manglende betaling resulterer i anmeldelse til et kreditoplysningsbureau, udgør urimelig pression i strid med inkassolovens § 9, såfremt forbrugeren har fremsat indsigelser mod kravet. Der henvises til Forbrugerklagenævnets afgørelse 2001-4055/7-1593. Se tillige Advokatnævnets kendelse af 6. oktober 2005, hvor der fandtes at have været handlet i strid med god advokatskik ved – uden at have undersøgt om skyldneren havde indsigelser – i inkassoskrivelse at oplyse om, at advokaten via sin autorisation som RKI-autoriseret advokat havde mulighed for at foranledige skyldneren registreret som dårlig betaler hos RKI Kreditinformation A/S i henhold til gældende betingelser.
Bestemmelse i de almindelige vilkår om, at manglende betaling vil medføre indberetning til RKI eller tilsvarende kreditoplysningsbureau kan dog ikke i sig selv anses for værende i strid med Inkassolovens § 9 eller Markedsføringslovens § 3.
Derimod vil en bestemmelse i de almindelige vilkår om indberetning til kreditoplysningsbureau kunne anses for værende i strid med førnævnte bestemmelser, såfremt bestemmelsen er vildledende, utilbørlig eller usaglig. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis det anføres, at der sker indberetning, uanset om skyldneren har rejst indsigelser mod kravet.
Se i denne forbindelse betænkning nr. 1321 (1996) om inkassovirksomhed, hvor anføres, at en trussel om registrering i kreditoplysningsbureau skal være saglig og korrekt. Kan et forhold efter de gældende regler herom ikke danne grundlag for en sådan registrering, vil trussel om indberetning være i strid med god inkassoskik, jf. betænkningens s. 86.
Bestemmelse i almindelige vilkår om indberetning til kreditoplysningsbureau kan eksempelvis formuleres på følgende vis: ”[NN] har indgået aftale med [kreditoplysningsbureauet] om indberetning af forfalden gæld. Ved kundens manglende betaling forbeholder [NN] sig ret til at indrettet kunden til [kreditoplysningsbureauet] efter gældende regler herom.”